معرفت اخلاقی، سال سیزدهم، شماره دوم، پیاپی 32، پاییز و زمستان 1401، صفحات 51-64

    تبیین سازه «شجاعت» براساس منابع اسلامی

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    مصطفی خوشخرام رودمعجنی / دانشجوی دکتری روان شناسی مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) / M.khoshkharam94@gmail.com
    چکیده: 
    پژوهش حاضر با هدف بررسی مفهوم «شجاعت» در منابع اسلامی و تعیین مؤلفه ها و خرده مؤلفه های این سازه انجام شده است. یافته های پژوهش از طریق بررسی و تحلیلِ آیات و روایات به صورت «کتابخانه ای» جمع آوری و تجزیه و تحلیل شد. مؤلفه ها و خرده مؤلفه های «شجاعت» نیز به روش توصیفی ـ تحلیلی براساس رتبه بندی کتب روایی و با استفاده از رتبه «الف» و «ب» استخراج و تبیین گردید. با تتبع در منابع دینی پنج واژه «الشجاعة»، «النَّجْدَة»، «صِدْقُ الْبَأْسِ»، «الجُرأة»، و «قوّة القَلب» استخراج و تجزیه و تحلیل گردید. یافته های این پژوهش در سه سطح قابل ملاحظه است: اول. عناصر و مؤلفه های سازه «شجاعت» که در دو قلمرو تقسیم بندی می شوند: 1. قلمرو روانی (ذهنی): انگیزه مقاومت، قوی دل و پردل بودن؛ 2. قلمرو عملی (عینی): اقدام و ورود در ناملایمات، دفاع کردن، ایستادگی و مقاومت. دوم. تعریف سازه «شجاعت» که عبارت است از: توانایی روانی که در فرد انگیزه ای برای مقاومت ایجاد کرده، او را به اقدام و ورود در ناملایمات و دفاع کردن واداشته و وی را در برابر دشواری ها و تلخی های مبارزه شکیبا و پایمرد می سازد. سوم. یافته های پژوهشی در زمینه نشانه های (خرده مولفه ها) شجاعت می باشند.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    خوشخرام رودمعجنی، مصطفی.(1401) تبیین سازه «شجاعت» براساس منابع اسلامی. دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 13(2)، 51-64

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مصطفی خوشخرام رودمعجنی."تبیین سازه «شجاعت» براساس منابع اسلامی". دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 13، 2، 1401، 51-64

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    خوشخرام رودمعجنی، مصطفی.(1401) 'تبیین سازه «شجاعت» براساس منابع اسلامی'، دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 13(2), pp. 51-64

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    خوشخرام رودمعجنی، مصطفی. تبیین سازه «شجاعت» براساس منابع اسلامی. معرفت اخلاقی، 13, 1401؛ 13(2): 51-64