Ma`rifat-i Akhlaqi, Volume 3, Issue 2, No 10, Year 2024 , Pages 89-115

    صداقت در مقایسه با شفافیت در بازار اسلامی

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Writers:
    Mustafa Kazemi Najaf Abadi / استادیار پژوهشگاه حوزه و دانشگاه / mostafakazemi@rihu.ac.ir
    Seyyed Mohammad Kazem Rajaei rameshe / استاد گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) / rajaii@iki.ac.ir
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :صداقت در مقایسه با شفافیت در بازار اسلامی
    Abstract: 
    شفافیت بازار را می توان به «جریان به  موقع و قابل اتکای اطلاعات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی که در دسترس همه ذی نفعان بازار باشد» توصیف نموده و نبود شفافیت را به «ممانعت عمدی از دسترسی به اطلاعات، ارائه نادرست اطلاعات یا ناتوانی بازار در کسب اطمینان از کفایت و کیفیت اطلاعات ارائه شده» تعریف کرد. با وجود بیان ویژگی شفافیت یا اطلاعات کامل برای بازار رقابت کامل، اغلب اقتصاددانان اذعان دارند که بیشتر بازارها از نقصان اطلاعات رنج برده، در شرایط رقابت ناقص بوده و تعادل والراس، خیال پردازانه است. آنان برای ترمیم نقصان اطلاعات در بازار، راهبردهایی، چون علامت دهی عرضه کنندگان، طراحی نهادها و مدیریت و نظارت دولت را ارائه کرده اند. به نظر می رسد اقتصاد سرمایه داری ذاتاً از نقصان و پنهان کاری اطلاعات رنج می برد و با این مبانی، توان ترمیم این نقیصه را ندارد. در بازار اسلامی با واژة صداقت روبه رو هستیم. صداقت، فضیلتی اخلاقی و کمال ذومراتب با مبنا و بار ارزشی متفاوت با شفافیت است. افزون بر وصف بازار، وصف عوامل بازار نیز می باشد. منظور از صداقت، معنای وسیع آن، یعنی صدق در نیت، رفتار و ساختار است. امانت داری، وفای به عهد، انصاف و هر آنچه در گفتار یا عمل به اطمینان و اعتماد طرفین مبادله منتهی شود، درون آن قرار دارد. صداقت در ارتباط فرد با خود، خدا، افراد دیگر جامعه و با محیط تجلی پیدا می کند و در فرد یا بازار به عنوان یک ملکه رسوخ یافته، پایدار می شود و در نتیجه، میان ظاهر و باطن، گفتار با نوشتار و بیان کالبد و رفتار و همه اینها با یکدیگر تعادل برقرار می کند. در این بازار، طرفین نوعی احساس آرامش از رفتار یکدیگر دارند و پنهان سازی اطلاعات به صورت عمدی در خصوص مبادله یا کالا در بازار وجود ندارد و اگر خطایی صورت پذیرد، امکان جبران خطا در سازوکار بازار وجود دارد.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Kazemi Najaf Abadi, Mustafa, Dawoodi, Parviz, Rajaei rameshe, Seyyed Mohammad Kazem.(2024) صداقت در مقایسه با شفافیت در بازار اسلامی. Ma`rifat-i Akhlaqi, 3(2), 89-115

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mustafa Kazemi Najaf Abadi; Parviz Dawoodi; Seyyed Mohammad Kazem Rajaei rameshe."صداقت در مقایسه با شفافیت در بازار اسلامی". Ma`rifat-i Akhlaqi, 3, 2, 2024, 89-115

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Kazemi Najaf Abadi, M, Dawoodi, P, Rajaei rameshe, S.(2024) 'صداقت در مقایسه با شفافیت در بازار اسلامی', Ma`rifat-i Akhlaqi, 3(2), pp. 89-115

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Kazemi Najaf Abadi, M, Dawoodi, P, Rajaei rameshe, S. صداقت در مقایسه با شفافیت در بازار اسلامی. Ma`rifat-i Akhlaqi, 2024; 3(2): 89-115