Pages:
35-50
Receive Date: 2025/02/24
Accept Date: 2025/02/24
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :مبانی انسانشناختی و اهداف تربیت اخلاقی از دیدگاه علامه طباطبائی در تفسیر المیزان
Abstract:
این پژوهش، با هدف بررسی مبانی انسان شناختی و اهداف تربیت اخلاقی، از دیدگاه علامه طباطبائی با تأکید بر تفسیر المیزان و با روش توصیفی ـ تحلیلی انجام شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد که علامه طباطبائی ضمن اشاره به دو ساحت جسمانی و روحانی، «روح» را مبدأ حیات انسان می داند. مفطور بودن به فطرت الهی، عقل، کمال جویی و حد یقف نداشتن آن، تفاوت در قابلیت های فردی، اجتماع گرایی، اختیار و اراده، سعادت و رجوع الی الله و غیره، از جمله مبانی انسان شناسی هستند که در دیدگاه علامه مورد توجه قرار گرفته است. علامه طباطبائی، هدف غایی تربیت اخلاقی را رسیدن به مقام قرب الهی دانسته و درک وابستگی تام انسان به خداوند و مرآتیت (حیثیت آینه بودن) ماسوی الله، مقدمه قرار دادن دنیا برای آخرت، تبعیت از حق در گفتار و رفتار، دوری از صفات رذیله، تشخیص جایگاه خود در همهی امور، تسخیر محیط و استفاده از امکانات مادی، تصدیق عملی یوم الدین و عدم وثوق به عمل خود را نیز به عنوان اهداف میانی و مقدمات نیل به قرب الهی معرفی کرده است.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Taha, , Seyyed Mohammad Reza.(2025) مبانی انسانشناختی و اهداف تربیت اخلاقی از دیدگاه علامه طباطبائی در تفسیر المیزان. Ma`rifat-i Akhlaqi, 11(2), 35-50
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Taha ; Seyyed Mohammad Reza ."مبانی انسانشناختی و اهداف تربیت اخلاقی از دیدگاه علامه طباطبائی در تفسیر المیزان". Ma`rifat-i Akhlaqi, 11, 2, 2025, 35-50
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, T, , S.(2025) 'مبانی انسانشناختی و اهداف تربیت اخلاقی از دیدگاه علامه طباطبائی در تفسیر المیزان', Ma`rifat-i Akhlaqi, 11(2), pp. 35-50
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, T, , S. مبانی انسانشناختی و اهداف تربیت اخلاقی از دیدگاه علامه طباطبائی در تفسیر المیزان. Ma`rifat-i Akhlaqi, 2025; 11(2): 35-50