Receive Date: 2025/12/24
Accept Date: 2025/12/24
Abstract:
Environmental degradation is among the most complex and multidimensional challenges of the modern age. One of its main roots lies in the rupture between humanity and a theistic worldview, along with the loss of a sacred relationship with nature. This study aims to examine the foundations and goals of environmental education in the thought of three prominent Islamic thinkers: Ayatollah Abdullah Javadi Amoli, the Supreme Leader of the Islamic Republic of Iran, and Seyyed Hossein Nasr. The research methodology is descriptive-analytical, based on content analysis of the writings and speeches of these scholars. The findings indicate that a theistic and spiritual view of nature plays a foundational role in shaping environmental education within Islamic thought. This perspective emphasizes the recognition of the human being as the divine vicegerent and trustee, and highlights the connection between spirituality, sacred knowledge, religious ethics, and social responsibility toward nature. Furthermore, environmental education in this framework encompasses individual, social, and governmental dimensions, and stresses the institutionalization of a culture of environmental protection, intergenerational justice, and a moral-theological outlook on the natural world. The results suggest that overcoming environmental crises requires a return to divine wisdom, a reformation of humanity’s view of existence, and the revival of spiritual education rooted in the Islamic tradition—an approach that can lay the groundwork for sustainable development aligned with human perfection.
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :نگاه توحیدی و معنوی به تربیت محیطزیستی در اندیشه سه متفکر اسلامی معاصر
Abstract:
تخریب محیطزیست از چالشهای عمیق و چندبعدی عصر مدرن است که یکی از ریشههای اصلی آن را میتوان در گسست انسان از نگرش توحیدی و فقدان رابطهای قدسی با طبیعت دانست. پژوهش با هدف تبیین مبانی و اهداف تربیت محیطزیستی در اندیشه سه متفکر برجسته اسلامی ـ عبدالله جوادی آملی، مقام معظم رهبری و سیدحسین نصر ـ انجام شده است.روش تحقیق بهصورت توصیفیـتحلیلی و مبتنی بر تحلیل محتوای آثار و بیانات این اندیشمندان است. یافتهها نشان میدهد که نگاه توحیدی و معنوی به طبیعت، نقش بنیادینی در شکلگیری تربیت محیطزیستی در اندیشه اسلامی دارد.این رویکرد، بر بازشناسی جایگاه انسان بهعنوان خلیفه و امانتدار الهی، و نیز بر پیوند میان معنویت، معرفت قدسی، اخلاق دینی و مسئولیت اجتماعی در قبال طبیعت تأکید میورزد. تربیت محیطزیستی در این چارچوب، ابعاد فردی، اجتماعی و حاکمیتی را در بر میگیرد و بر نهادینهسازی فرهنگ حفاظت از محیطزیست، عدالت بیننسلی، و تقویت نگاه اخلاقی و الهیاتی به طبیعت تأکید دارد.نتایج پژوهش نشان میدهد که راه برونرفت از بحرانهای محیطزیستی در پرتو بازگشت به حکمت الهی، اصلاح نگرش انسان به هستی و احیای تربیت معنوی نهفته در سنت اسلامی امکانپذیر است؛رویکردی که میتواند زمینهساز توسعهای پایدار و هماهنگ با کمال انسانی باشد.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ahmadpour, Ali.(2025) A Theistic and Spiritual Approach to Environmental Education in the Thought of Three Contemporary Islamic Thinkers. Ma`rifat-i Akhlaqi, 16(2), - https://doi.org/10.22034/marefateakhlagi.2025.5002994
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ali Ahmadpour."A Theistic and Spiritual Approach to Environmental Education in the Thought of Three Contemporary Islamic Thinkers". Ma`rifat-i Akhlaqi, 16, 2, 2025, -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ahmadpour, A.(2025) 'A Theistic and Spiritual Approach to Environmental Education in the Thought of Three Contemporary Islamic Thinkers', Ma`rifat-i Akhlaqi, 16(2), pp. -
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Ahmadpour, A. A Theistic and Spiritual Approach to Environmental Education in the Thought of Three Contemporary Islamic Thinkers. Ma`rifat-i Akhlaqi, 2025; 16(2): -