Ma`rifat-i Akhlaqi, Volume 3, Issue 1, No 9, Year 2025 , Pages 45-64

    مبانی اندیشه‌های تربیتی فارابی

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    Sahar / دانشیار دانشگاه زنجان / drskavandi@yahoo.com
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :مبانی اندیشه‌های تربیتی فارابی
    Abstract: 
    فارابی در تبیین اندیشه های تربیتی خود با الهام از مبانی دین اسلام، انسان را موجودی از خدا و عائد به سوی خدا می داند. با توجه به آنکه وی معتقد است اخلاق تغییر پذیر و در نتیجه، امری اکتسابی است و از سویی، هیچ فضیلتی برای انسان فطری و طبیعی نیست، و در فطرت هیچ انسانی از ابتدای خلقتش کمال وجود ندارد، در نتیجه، همه افراد را برای رسیدن به سعادت و کمال نیازمند به تعلیم و تربیت به واسطه افعال ارادی می داند. وی تحصیل فضایل مختلف را از دو طریق «تعلیم» برای ایجاد فضایل نظری، و «تأدیب» برای ایجاد فضایل اخلاقی و عملی دانسته و طریق دستیابی به سعادت را شناخت سعادت و عوامل آن، خواست و اراده، و عمل معرفی می کند. اندیشه های تربیتی فارابی تحت تأثیر دیدگاه فلسفی وی بوده و تا حدی انتزاعی است، از این رو به نظر می رسد چنین دیدگاهی آرمان گرایانه و تا حدی دست نایافتنی باشد.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Sahar.(2025) مبانی اندیشه‌های تربیتی فارابی. Ma`rifat-i Akhlaqi, 3(1), 45-64

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Sahar ."مبانی اندیشه‌های تربیتی فارابی". Ma`rifat-i Akhlaqi, 3, 1, 2025, 45-64

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , S.(2025) 'مبانی اندیشه‌های تربیتی فارابی', Ma`rifat-i Akhlaqi, 3(1), pp. 45-64

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , S. مبانی اندیشه‌های تربیتی فارابی. Ma`rifat-i Akhlaqi, 2025; 3(1): 45-64