Ma`rifat-i Akhlaqi, Volume 3, Issue 1, No 9, Year 2025 , Pages 111-135

    اخلاق رسانه؛ بایدها و نبایدهای اخلاقی در رسانه ملی

    Article Type: 
    Promotional
    Writers:
    Mohammad Fouladi vanda / دانشیار گروه جامعه‌شناسی / fooladi@iki.ac.ir
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :اخلاق رسانه؛ بایدها و نبایدهای اخلاقی در رسانه ملی
    Abstract: 
    این پژوهش با رویکرد تحلیلی و اسنادی و با هدف بررسی بایدها و نبایدهای اخلاقی در رسانه ملی تدوین یافته است. سؤال اصلی این است که در اسلام چه ارزش های اخلاقی و بایدهایی برای عرصه رسانه، وجود دارد؟ «اخلاقِ رسانه» ، معرفی چارچوب نظری است که اصحاب رسانه ملزم به رعایت آن هستند. «رسانه دینی»، رسانه ای هدایتگر، دین مدار و اخلاق محور است، به گونه ای که در همه برنامه های خود، ملاک را محوریت خدا، دین، آموزه های دینی، اخلاقی و معارف اهل بیت(ع) قرار می دهد. مهم ترین ارزش هایی که باید رسانه ملی جمهوری اسلامی ایران بدان پایبند باشد، عبارت اند از: مسئولیت پذیری، شجاعت و شرافت حرفه ای، حق گرایی، بازنمایی واقعیات و عدم تحریف و دستکاری آن، صداقت و راست گویی، عینیت، اعتبار و روایی برنامه ها، اجتناب از غوغاسالاری رسانه ای، رعایت حرمت مخاطبان، رعایت مصالح نظام اسلامی، حفظ حریم خصوصی، حفظ رازداری و امانت داری، حقِ دستیابی به اطلاعات سازنده و مفید، ترویج محاسن و مکارم اخلاقی و حرمت سانسور و خودسانسوری.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fouladi vanda, Mohammad.(2025) اخلاق رسانه؛ بایدها و نبایدهای اخلاقی در رسانه ملی. Ma`rifat-i Akhlaqi, 3(1), 111-135

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mohammad Fouladi vanda."اخلاق رسانه؛ بایدها و نبایدهای اخلاقی در رسانه ملی". Ma`rifat-i Akhlaqi, 3, 1, 2025, 111-135

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fouladi vanda, M.(2025) 'اخلاق رسانه؛ بایدها و نبایدهای اخلاقی در رسانه ملی', Ma`rifat-i Akhlaqi, 3(1), pp. 111-135

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Fouladi vanda, M. اخلاق رسانه؛ بایدها و نبایدهای اخلاقی در رسانه ملی. Ma`rifat-i Akhlaqi, 2025; 3(1): 111-135