معرفت اخلاقی، سال اول، شماره سوم، پیاپی 3، تابستان 1389، صفحات 95-118

    عوامل تحصیل کمال از منظر صدرالمتألهین

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    مهدی عبداللهی / دانشجوی دکتری فلسفه دانشگاه باقرالعلوم (علیه السلام) / mabd1357@gmail.com
    چکیده: 
    تکامل انسان ره آورد ارادة خود اوست و انسان تنها از طریق افعال جوارحی و جوانحی خود می تواند استعدادهای نهفته اش را به فعلیت برساند. صدرالمتألهین بنیان گذار حکمت متعالیه، افزون بر نظریه پردازی دربارة کمال نهایی انسان که آن را به «فنای فی الله»، یعنی تحصیل علم حضوری به خداوند متعال می داند، در مورد عوامل و موانع وصول به کمال نیز سخن گفته است. این نوشتار به بررسی عوامل مؤثر در کمال انسان از منظر ملاصدرا می پردازد؛ اما پیش از بیان این امور، به عنوان مقدمه، چهار مسئله دیگر را بررسی می کند که عبارت اند از: نحوة تأثیر عمل در وصول به کمال، لزوم اخلاص در اعمال، جایگاه و مراتب اعمال و لزوم استاد. عواملی که ملاصدرا در دستیابی به کمال نهایی انسان از آنها سخن گفته است عبارت اند از: تنبه، اراده، ریاضت های شرعی، علوم و معارف الهی، توجه به خداوند و قطع توجه از غیر، عشق و محبت الهی، ذکر و تفکر.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عبداللهی، مهدی.(1389) عوامل تحصیل کمال از منظر صدرالمتألهین. دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 1(3)، 95-118

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    مهدی عبداللهی."عوامل تحصیل کمال از منظر صدرالمتألهین". دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 1، 3، 1389، 95-118

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عبداللهی، مهدی.(1389) 'عوامل تحصیل کمال از منظر صدرالمتألهین'، دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 1(3), pp. 95-118

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    عبداللهی، مهدی. عوامل تحصیل کمال از منظر صدرالمتألهین. معرفت اخلاقی، 1, 1389؛ 1(3): 95-118