معرفت اخلاقی، سال پنجم، شماره دوم، پیاپی 16، پاییز و زمستان 1393، صفحات 59-80

    معیارهای اخلاق اسلامی در خبرنگاری

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    ✍️ محمد حاجی اسماعیلی / کارشناس ارشد علوم حدیث گرایش اخلاق دانشگاه قرآن و حدیث / jahadimohammad@chmail.ir
    سیدحسن اسلامی / استاد دانشگاه ادیان و مذاهب قم
    چکیده: 
    امروزه اخبار به نیازی ضروری برای همه تبدیل شده است. اطلاعات و اخباری که رسانه ها به مردم ارائه می کنند در اندیشه و احساسات و نیز در سبک و شیوة زندگی آنها مؤثر است. خبرنگاران که بدنة اصلی رسانه ها را تشکیل می دهند از میان هزاران رویداد کوچک و بزرگی که هر شبانه روز در سراسر دنیا روی می دهد دست به انتخاب می زنند. آنچه تحت عنوان خبر از رسانه پخش می شود، در اصل حاصل انتخاب ها و تصمیم گیری های آنهاست و ازآنجاکه هر گزینشی نیاز به معیار دارد، نگارنده کوشیده معیارهای اخلاقی را از میان متون دینی اسلامی استخراج کند و به این پرسش اساسی پاسخ دهد که از نظر اسلام، چه کسی و با چه ویژگی های اخلاقی می تواند عهده دار مسئولیت خبرنگاری در جامعة اسلامی  باشد و بعد از تصدی این مسئولیت، چه معیارهای اخلاقی را باید رعایت کند. این مطلب ضمن بیان هفت اصل از اصول اخلاق حرفه ای خبرنگاری و پاسخ به برخی مسائل اخلاقی مورد نیاز آنان ارائه شده است.
    Article data in English (انگلیسی)
    متن کامل مقاله: 

     

    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حاجی اسماعیلی، محمد، اسلامی، سیدحسن.(1393) معیارهای اخلاق اسلامی در خبرنگاری. دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 5(2)، 59-80

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمد حاجی اسماعیلی؛ سیدحسن اسلامی."معیارهای اخلاق اسلامی در خبرنگاری". دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 5، 2، 1393، 59-80

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حاجی اسماعیلی، محمد، اسلامی، سیدحسن.(1393) 'معیارهای اخلاق اسلامی در خبرنگاری'، دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 5(2), pp. 59-80

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    حاجی اسماعیلی، محمد، اسلامی، سیدحسن. معیارهای اخلاق اسلامی در خبرنگاری. معرفت اخلاقی، 5, 1393؛ 5(2): 59-80