معرفت اخلاقی، سال هشتم، شماره اول، پیاپی 21، بهار و تابستان 1396، صفحات 69-82

    تغافل؛ شیوه مغفول در تربیت

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    ✍️ فاطمه السادات موسوی ندوشن / دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه اصفهان / sabamosavi@ymail.com
    سیدابراهیم میرشاه جعفری / استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان / jafari@edu.ui.ac.ir
    چکیده: 
    تغافل، یکى از روش هاى قابل توجه در تربیت و یکى از اصول مهم زندگى آرام و خالى از دغدغه است که در عرصه های گوناگون حیات بشری از اهمیت بالایى برخوردار می باشد. چشم‏پوشی از اشتباه دیگران، رفتاری آگاهانه برای حفظ شخصیت فرد خطاکار و متوجه ساختن او به کار نادرست خویش است. هدف این پژوهش، مفهوم شناسی تغافل، تبیین انواع و آثار تربیتی آن می باشد. بدین منظور، این نوشتار با رویکرد توصیفی – تحلیلی به مطالعه و بررسی آیات قرآن کریم، روایات، و آثار مرتبط و استنباط از آنها پرداخته است. یافته ها حاکی از این است که تغافل با هدف اصلاح رفتار به کار می رود. اگر خطا ناچیز باشد و متربی بر خطا اصرار نورزد و عزت نفس وی حفظ گردد. آثار تربیتی ارزشمندی مانند تداوم ارتباط با مربی، حفظ کرامت متربی، زمینه سازی اصلاح رفتار متربی، اعتبار مربی و آرامش خاطر مربی را در پی خواهد داشت.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    موسوی ندوشن، فاطمه السادات، میرشاه جعفری، سیدابراهیم.(1396) تغافل؛ شیوه مغفول در تربیت. دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 8(1)، 69-82

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    فاطمه السادات موسوی ندوشن؛ سیدابراهیم میرشاه جعفری."تغافل؛ شیوه مغفول در تربیت". دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 8، 1، 1396، 69-82

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    موسوی ندوشن، فاطمه السادات، میرشاه جعفری، سیدابراهیم.(1396) 'تغافل؛ شیوه مغفول در تربیت'، دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 8(1), pp. 69-82

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    موسوی ندوشن، فاطمه السادات، میرشاه جعفری، سیدابراهیم. تغافل؛ شیوه مغفول در تربیت. معرفت اخلاقی، 8, 1396؛ 8(1): 69-82