یکی از مسائل مهم در آموزش و پرورش، تربیت اخلاقی است؛ چون آموزش و پرورش نقش مهمی در تربیت اخلاق مدار در دوران کودکی و بعد از آن ایفا می کند و سبب رشد شخصیت دانش آموزان، نگرش و آگاهی آنان می شود. هدف این پژوهش، بررسی و تحلیل محتوای کتاب هدیه های آسمان پایه دوم ابتدایی از منظر توجه به مؤلفه های تربیت اخلاقی است. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و جامعه پژوهش، محتوای کتاب درسی هدیه های آسمان پایه دوم ابتدایی است. در این مطالعه از روش تحلیل محتوا و از روش «آنتروپی شانون» برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد که در کتاب هدیه های آسمان پایه دوم ابتدایی بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه دینداری (394/0) و کمترین آنها مربوط به مؤلفه های تفکر و تعقل و احترام (0) است. با توجه به یافته های پژوهش در محتوای این کتاب، به برخی از مؤلفه های تربیت اخلاقی کمتر توجه شده است. توجه به مؤلفه های اخلاقی و آموزش آن به دانش آموزان دوره ابتدایی، می تواند نگرش ها، عادت ها و رفتارهای مناسبی را در آنان ایجاد نماید و ارزش های اخلاقی و معنویت را در وجودشان نهادینه سازد.
گلشن، امین، عظیمی، محمد.(1402) تحلیل محتوای کتاب هدیههای آسمان پایه دوم ابتدایی از منظر توجه به مؤلفههای تربیت اخلاقی. دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 14(2)، 79-90
امین گلشن؛ محمد عظیمی."تحلیل محتوای کتاب هدیههای آسمان پایه دوم ابتدایی از منظر توجه به مؤلفههای تربیت اخلاقی". دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 14، 2، 1402، 79-90
گلشن، امین، عظیمی، محمد.(1402) 'تحلیل محتوای کتاب هدیههای آسمان پایه دوم ابتدایی از منظر توجه به مؤلفههای تربیت اخلاقی'، دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 14(2), pp. 79-90
گلشن، امین، عظیمی، محمد. تحلیل محتوای کتاب هدیههای آسمان پایه دوم ابتدایی از منظر توجه به مؤلفههای تربیت اخلاقی. معرفت اخلاقی، 14, 1402؛ 14(2): 79-90