یکی از عمده ترین دغدغه های مدیران کارآمد در سطوح مختلف، چگونگی ایجاد بسترهای مناسب برای عوامل انسانی شاغل در تمام حرفه هاست تا آنها با حس مسئولیت و تعهد کامل به مسائل جامعه و حرفة خود بپردازند و اصول اخلاقی حاکم بر شغل و حرفة خود را رعایت کنند. این مقاله بر آن است تا به مفهوم اخلاق حرفه ای و اهمیت و ابعاد گوناگون آن و نیاز جوامع امروز به اخلاق بپردازد. همچنین به ویژگی های افراد دارای اخلاق حرفه ای مانند احساس مسئولیت، برتری جویی و رقابت طلبی، صادق بودن، احترام و تکریم دیگران، رعایت ارزش ها و هنجارهای اجتماعی، عدالت و انصاف، همدردی با دیگران و وفاداری اشاره می شود. در ادامه، با اشاره به عوامل پایه ای اخلاق حرفه ای، چگونگی اشاعه و ترویج آن در جهت توسعه سازمانی بیان می شود.
امیری، علی نقی، همتی، محمد، مبینی، مهدی.(1389) اخلاق حرفهای؛ ضرورتی برای سازمان / علی نقی امیری / محمد همتی / مهدی مبینی. دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 1(4)، 137-159
علی نقی امیری؛ محمد همتی؛ مهدی مبینی."اخلاق حرفهای؛ ضرورتی برای سازمان / علی نقی امیری / محمد همتی / مهدی مبینی". دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 1، 4، 1389، 137-159
امیری، علی نقی، همتی، محمد، مبینی، مهدی.(1389) 'اخلاق حرفهای؛ ضرورتی برای سازمان / علی نقی امیری / محمد همتی / مهدی مبینی'، دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 1(4), pp. 137-159