معرفت اخلاقی، سال دوم، شماره اول، پیاپی 5، زمستان 1389، صفحات 5-22

    فضیلت گرایی در اخلاق / احمد دبیری

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    احمد دبیری / دانشجوی دکتری مدرسی معارف اخلاق و عرفان اسلامی / dabiri14@yahoo.com
    چکیده: 
    «فضیلت» نوعی خصلت شخصیتی مطلوبی است که به منش اخلاقی نیز شناخته می شود. سعادت گرایان در تبیین مفهوم «فضیلت» بر اموری از قبیل «صفت درونی»، «عادت و تمرین»، «انگیزه » و «پایه ای بودن برخی خصایص انسانی نظیر مراقبت» تأکید می کنند. مهم ترین تفاسیر اخلاق فضیلت در سه دسته سعادت گرا، فاعل مبنا و اخلاق مراقبت قرار دارند. تأکید بر منش فضیلت مندانه فاعل اخلاقی، تقدم مفاهیم خوب و بد، بر مفاهیم باید و نباید، اهمیت دادن به اموری نظیر انگیزه ها و اندیشه های باطنی، توجه به نقش اسوه های اخلاقی و عینی دانستن فضایل اخلاقی از مهم ترین شاخصه های فضیلت گرایی است. تقریرهای غایت گرا و غیرغایت گرا، فاعل مبنا و فاعل معطوف، تحویل گرا و تحویل ناگرا و تقریرهای دینی و سکولار، نمونه هایی از تقریرهای فضیلت گرایی اخلاقی اند. نسبت به انواع فضایل، هم برخی وحدت گرا و عده ای تکثرگرا هستند؛ تکثرگرایان اغلب جزیی گرا و قایل به ضد نظریه گرایی اند. اشکالاتی نیر از ناحیه ناقدان بر اخلاق فضیلت وارد شده است.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    دبیری، احمد.(1389) فضیلت گرایی در اخلاق / احمد دبیری. دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 2(1)، 5-22

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    احمد دبیری."فضیلت گرایی در اخلاق / احمد دبیری". دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 2، 1، 1389، 5-22

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    دبیری، احمد.(1389) 'فضیلت گرایی در اخلاق / احمد دبیری'، دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 2(1), pp. 5-22

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    دبیری، احمد. فضیلت گرایی در اخلاق / احمد دبیری. معرفت اخلاقی، 2, 1389؛ 2(1): 5-22