معرفت اخلاقی، سال دوم، شماره دوم، پیاپی 6، بهار 1390، صفحات 23-36

    پیامدگرایی اخلاقی در عرفان اسلامی

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    نویسندگان:
    محمدتقی اسلامی / دانشجوی دکتری اخلاق دانشگاه معارف اسلامی / eslami48@gmail.com
    چکیده: 
    این مقاله با رویکرد تحلیلی به بررسی پیامدگرایی در فلسفة اخلاق، به عنوان رویکردی عام در اخلاق هنجاری می پردازد. این رویکرد اولاً، به جای تمرکز بر خصوصیات ذاتی فعل بر نتیجه آن تمرکز می کند و ثانیاً، در شمول ارزش های اخلاقی نسبت به کنش ها و منش ها تأکید و اهمیت اولیه را برای کنش ها قائل است. در میان نظریات پیامدگرایی، خردمندانه ترین نظریة، سود گرایی عام اخلاقی است. این نظریه، ملاک ارزش اخلاقی را در پدیدار شدن بیشترین خیر برای بیشترین افراد بشر جست وجو می کند. در اینکه بیشترین خیری که به دنبال آن هستیم چیست، میان طرفداران فایده گرایی اختلاف نظر وجود دارد. اما اگر در صدد تطبیق نظریات مطرح در این باب، با نظریه اخلاقی اسلام هستیم، هیچ یک را در انطباق کامل نخواهیم یافت. در عین حال، می توان با اصلاح نظریة پیامدگرایی و تبیین و توضیح دقیق مباحث عرفان عملی ناظر به این بحث، وجه جمعی میان پیامدگرایی اخلاقی و عرفان عملی اسلامی یافت.
    Article data in English (انگلیسی)
    شیوه ارجاع به این مقاله: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اسلامی، محمدتقی.(1390) پیامدگرایی اخلاقی در عرفان اسلامی. دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 2(2)، 23-36

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    محمدتقی اسلامی."پیامدگرایی اخلاقی در عرفان اسلامی". دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 2، 2، 1390، 23-36

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اسلامی، محمدتقی.(1390) 'پیامدگرایی اخلاقی در عرفان اسلامی'، دو فصلنامه معرفت اخلاقی، 2(2), pp. 23-36

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    اسلامی، محمدتقی. پیامدگرایی اخلاقی در عرفان اسلامی. معرفت اخلاقی، 2, 1390؛ 2(2): 23-36