Ma`rifat-i Akhlaqi, Volume 7, Issue 1, No 19, Year 2024 , Pages 115-131

    بررسی برنامه درسی تربیت اخلاقی در چند کشور جهان و کشور ایران

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Writers:
    ✍️ Maryam / دانشجوی دکترا برنامه ریزی درسی دانشگاه اصفهان / sharifi.m2012@gmail.com
    Seyed ebrahim / استاد گروه علوم تربیتی دانشگاه اصفهان / jafari@edu.ui.ac.ir
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسی برنامه درسی تربیت اخلاقی در چند کشور جهان و کشور ایران
    Abstract: 
    تربیت اخلاقی یکی از مهم ترین مسائل آموزشی و تربیتی می باشد. دستیابی به این هدف، نیازمند نقشه ای است که در ادبیات علوم تربیتی، به آن «برنامه درسی» می گویند. این طرح و نقشه، زمانی می تواند آن نهاد را به اهداف مطلوب خود برساند که مبتنی بر رویکرد برآمده از اصول، شیوه ها و چشم اندازهای حاکم بر فرهنگ آن کشور باشد. این مقاله، به بررسی رویکرد حاکم بر برنامه درسی تربیت اخلاقی در چند کشور جهان و ایران پرداخته است. روش پژوهش توصیفی- تحلیلی است. به طورکلی در نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی ایران، گرایش به اخلاق فضیلت وجود دارد.این رویکرد در چارچوب کتاب های درسی، تربیت اخلاقی را به یک جریان ضعیف و کم اثر تبدیل می کند. رویکرد مزبور یک نوع فروکاهش تربیت اخلاقی، به اطلاع رسانی اخلاقی است. درحالی که در کشورهای دیگر، تربیت اخلاقی ناظر بر اخلاق شهروندی است و بیشتر به آماده سازی جوانان برای نقش ها و مسئولیت خود به عنوان شهروندان می پردازد.
    Full Text:
    متن کامل مقاله: 

     

    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Maryam, , Seyed ebrahim.(2024) بررسی برنامه درسی تربیت اخلاقی در چند کشور جهان و کشور ایران. Ma`rifat-i Akhlaqi, 7(1), 115-131

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Maryam ; Seyed ebrahim ."بررسی برنامه درسی تربیت اخلاقی در چند کشور جهان و کشور ایران". Ma`rifat-i Akhlaqi, 7, 1, 2024, 115-131

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M, , S.(2024) 'بررسی برنامه درسی تربیت اخلاقی در چند کشور جهان و کشور ایران', Ma`rifat-i Akhlaqi, 7(1), pp. 115-131

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M, , S. بررسی برنامه درسی تربیت اخلاقی در چند کشور جهان و کشور ایران. Ma`rifat-i Akhlaqi, 2024; 7(1): 115-131