Pages:
39-54
Receive Date: 2025/04/08
Accept Date: 2025/04/08
چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
Title :بررسی مقایسهای اصول تربیت اخلاقی و تربیت عرفانی
Abstract:
این مقاله با هدف بررسی تحلیلی اصول تربیت اخلاقی و اصول تربیت عرفانی به معنای قواعد تجویزی، عام و کلی ای که در فرایند تحول اخلاقی و عرفانی به کار گرفته می شود، و تعیین میزان انطباق و عدم انطباق آنها با یکدیگر سامان یافته است. پرسش اصلی این است که اصول و قواعد کلی حاکم بر دو فرایند تربیت عرفانی و اخلاقی به چه میزان انطباق دارند. روش پژوهش، روش کتابخانه ای و تحلیل محتوای کتب اخلاقی، و عمدتاً عرفان عملی و استنطاق این متون برای به دست آوردن اصول تربیتی و مقایسه آن دو دسته اصول بود. نتایج تحقیق حاکی از آن بود که علی رغم اینکه ماهیت تربیتی دو فرایند تربیت عرفانی و اخلاقی، اقتضای اصول مشترکی مانند تدریج، شریعت محوری و ترابط تأثیری ظاهر و باطن را دارند، اما در بخشی از اصول ناهمپوشان هستند. دو اصل توده محوری و پرورش تعقل اخلاقی از اصول مختص تربیت اخلاقی و اصول فردمحوری، ترتب اندراجی، انحلال فردیت و لزوم مرشدمحوری از اصول مختص تربیت عرفانی شناخته شد.
Cite this article:
RIS
Mendeley
BibTeX
APA
MLA
HARVARD
VANCOUVER
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, Mahdi.(2025) بررسی مقایسهای اصول تربیت اخلاقی و تربیت عرفانی. Ma`rifat-i Akhlaqi, 3(4), 39-54
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
Mahdi ."بررسی مقایسهای اصول تربیت اخلاقی و تربیت عرفانی". Ma`rifat-i Akhlaqi, 3, 4, 2025, 39-54
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, M.(2025) 'بررسی مقایسهای اصول تربیت اخلاقی و تربیت عرفانی', Ma`rifat-i Akhlaqi, 3(4), pp. 39-54
APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER
, M. بررسی مقایسهای اصول تربیت اخلاقی و تربیت عرفانی. Ma`rifat-i Akhlaqi, 2025; 3(4): 39-54