Ma`rifat-i Akhlaqi, Volume 3, Issue 4, No 12, Year 2024 , Pages 39-54

    بررسی مقایسه‌ای اصول تربیت اخلاقی و تربیت عرفانی

    نوع مقاله: 
    ترویجی
    Writers:
    Mahdi / دانشجوی دکترا / mahdi_fasihi56@yahoo.com
    چکیده و کلیدواژه فارسی (Persian)
    Title :بررسی مقایسه‌ای اصول تربیت اخلاقی و تربیت عرفانی
    Abstract: 
    این مقاله با هدف بررسی تحلیلی اصول تربیت اخلاقی و اصول تربیت عرفانی به معنای قواعد تجویزی، عام و کلی ای که در فرایند تحول اخلاقی و عرفانی به کار گرفته می شود، و تعیین میزان انطباق و عدم انطباق آنها با یکدیگر سامان یافته است. پرسش اصلی این است که اصول و قواعد کلی حاکم بر دو فرایند تربیت عرفانی و اخلاقی به چه میزان انطباق دارند. روش پژوهش، روش کتابخانه ای و تحلیل محتوای کتب اخلاقی، و عمدتاً عرفان عملی و استنطاق این متون برای به دست آوردن اصول تربیتی و مقایسه آن دو دسته اصول بود. نتایج تحقیق حاکی از آن بود که علی رغم اینکه ماهیت تربیتی دو فرایند تربیت عرفانی و اخلاقی، اقتضای اصول مشترکی مانند تدریج، شریعت محوری و ترابط تأثیری ظاهر و باطن را دارند، اما در بخشی از اصول ناهمپوشان هستند. دو اصل توده محوری و پرورش تعقل اخلاقی از اصول مختص تربیت اخلاقی و اصول فردمحوری، ترتب اندراجی، انحلال فردیت و لزوم مرشدمحوری از اصول مختص تربیت عرفانی شناخته شد.
    Cite this article: RIS Mendeley BibTeX APA MLA HARVARD VANCOUVER

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , Mahdi.(2024) بررسی مقایسه‌ای اصول تربیت اخلاقی و تربیت عرفانی. Ma`rifat-i Akhlaqi, 3(4), 39-54

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    Mahdi ."بررسی مقایسه‌ای اصول تربیت اخلاقی و تربیت عرفانی". Ma`rifat-i Akhlaqi, 3, 4, 2024, 39-54

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M.(2024) 'بررسی مقایسه‌ای اصول تربیت اخلاقی و تربیت عرفانی', Ma`rifat-i Akhlaqi, 3(4), pp. 39-54

    APA | MLA | HARVARD | VANCOUVER

    , M. بررسی مقایسه‌ای اصول تربیت اخلاقی و تربیت عرفانی. Ma`rifat-i Akhlaqi, 2024; 3(4): 39-54